Videos

Find Us On Facebook

Sensasi

Diskiminasi Graduan, Pemohon Kerja Orang Melayu Di Malaysia




Bilangan besar graduan masih menganggur, terutamanya orang Melayu tidak lagi dianggap berita di negara ini. Kita sering mendengar mereka menyalahkan segala-galanya tetapi bukan diri mereka sendiri. Tetapi, bagaimana jika orang Melayu sebenarnya mengalami diskriminasi?

Terdapat kajian yang dijalankan oleh penyelidik UM dan UKM mengenai isu ini dan menjelaskan bahawa pemohon kerja bangsa Cina mempunyai lebih banyak kadar panggilan balik berbanding orang Melayu.

Apakah sebab di sebalik ini? Anda mungkin tertanya. Telah didapati bahawa penguasaan bahasa Cina banyak membantu dalam proses memohon kerja dan majoriti syarikat dikawal bangsa Cina atau syarikat-syarikat asing lebih cenderung untuk memihak kepada resume Cina, menunjukkan bahawa keserasian budaya menjelaskan sebahagian daripada diskriminasi.

Para penyelidik juga berkata bahawa orang Melayu kurang cenderung untuk mengambil pekerjaan yang ditawarkan atau meletak jawatan selepas beberapa bulan. Orang Melayu cenderung untuk rasa tidak selesa dalam syarikat bermajoritikan bangsa Cina. Teori bahawa orang Melayu lebih suka persekitaran di mana adat, agama dan bahasa yang dituturkan adalah selesa dengan mereka.

Kepada semua graduan dan pemohon kerja orang Melayu:

Jika anda mahir dalam Bahasa Cina, masukkanlah ke dalam resume anda. Jika tidak diterima atau mempunyai kesukaran menerima panggilan balas, ambil kelas bahasa Mandarin pada masa yang sama. Kajian ini membuktikan bahawa penguasaan bahasa Cina meningkatkan kadar panggilan balik.

Menolong orang di luar bangsa anda. Anda adalah bangsa majoriti. Terpulang kepada anda untuk mendekati orang lain. Sertai lebih banyak acara lain daripada acara yang dianjurkan bangsa Melayu. Jadi rakan yang baik dan orang yang menghormati bangsa lain.

Walaupun anda percaya niat dengan bangsa anda dengan sepenuhnya, berhenti membuat kenyataan yang membuat anda berbunyi menjijikkan dan juga ganas. Lebihlah berfikiran terbuka.

Sumber : BicaraNework

from I Am Kiram http://ift.tt/2fH71C5
via IFTTT

About Unknown

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.