Videos

Find Us On Facebook

Sensasi

Khairy akan usul GST kekal

Khairy akan usul GST kekal tapi pada kadar lebih rendah


Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin mencadangkan kepada kerajaan pimpinan Pakatan Harapan supaya tidak perlu memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) tetapi sebaliknya menurunkan kadar peratusannnya.

Bercakap kepada wartawan ketika mengulas titah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V dalam istiadat pembukaan penggal pertama Parlimen Ke-14 hari ini, beliau berkata tidak ada sebab bagi memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

“Bagi saya, GST lebih telus dan efisien berbanding SST.

“Saya akan memberi perincian mengenainya pada sesi perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong nanti. Bagi saya kerajaan tidak perlu mansuhkan GST dan gantikannya dengan SST.

“Pada peringkat ini, saya fikir, kerajaan hanya perlu menurunkan kadar peratusannya. Saya akan menyentuh lebih lanjut mengenai perkara ini,” katanya di lobi Parlimen.

Semalam, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng memberitahu, Akta SST dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat bulan depan sebelum diluluskan dan seterusnya dilaksanakan bermula 1 September ini.

Lim berkata, di bawah akta yang dicadangkan itu, cukai jualan akan dikenakan sebanyak 10 peratus sementara cukai perkhidmatan akan dikenakan sebanyak enam peratus.




Sumber : Friscomedia

from I Am Kiram https://ift.tt/2urFH4C
via IFTTT

About Unknown

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.