Videos

Find Us On Facebook

Sensasi

Cadang Kuatkuasa Sistem Cap Jari Daftar Akaun Facebook



KUALA LUMPUR - Pertubuhan Pergerakan Kebajikan Masyarakat Kuala Lumpur (PPKMKL) menyarankan agar kerajaan menguatkuasakan sistem cap jari bagi pembukaan akaun Facebook memastikan medium itu tidak terus disalahguna.

Presidennya, Hussen Zulkarai, berkata, kini terlalu banyak akaun yang didapati menggunakan identiti palsu semata-mata mewujudkan suasana tegang menerusi laman sosial berkenaan.

Menurutnya, sekiranya perkara itu tidak dibendung, ia mampu memberi impak negatif kepada kerajaan dan negara.

Cadang kuatkuasa sistem cap jari daftar Facebook Dari kiri, Azrai, Hussen, Shaari dan Salehuddin ketika sidang media.


Mereka mencadangkan agar kementerian terlibat menguatkuasakan akta ini. 

"Biar mereka guna nama lain wajah lain untuk maki hamun dan sebagainya  asalkan pemiliknya sudah dikenalpasti. Jika dilihat hari ini seorang sahaja mempunyai lebih dari dua atau tiga atau mungkin lebih lagi yang digunakan untuk kegunaan peribadi dan juga media sosial salah guna.

"Sekiranya Facebook tersebut bagi kegunaan perniagaan pemilik perniagaan perlu tampil bagi urusan pembukaan Facebook . Sekiranya digunakan bagi tujuan kumpulan keluarga, sekolah pertubuhan dan sebagainya mungkin perlu diambil lebih dari seorang bagi menjadi admin dan hanya yang berdaftar cap jari sahaja boleh menjadi rakan,"katanya dalam sidang media di sini, hari ini.

Saranan berkenaan diakui perlu diambil pertimbangan serius, kata Penasihat PPKMKL, Mohd Saari Sidek, lebih-lebih lagi menjelang pilihanraya.

"Kini anak muda mudah terpedaya dengan fitnah di media sosial disebabkan penulisan yang sangat bebas oleh individu tidak bertanggungjawab sehingga menjadi tular dan menutup fakta sebenar daripada sumber yang diyakini," katanya.

Sementara itu Ketua Biro Keselamatan, Mohd Azrai Mazlan, berkata, sekiranya ia dibiarkan tanpa pengawalan, akan memberi kesan pada pemikiran pengguna media sosial untuk jangka masa panjang.

"Kuasa pengguna media sosial kini seolah terletak dihujung jari mereka .Oleh itu pihak kerajaan disarankan meneliti perkara ini bagi jangka masa panjang terhadap senario pemikiran pengguna media sosial," katanya.



Sumber : Friscomedia

from I Am Kiram http://ift.tt/2qb6pul
via IFTTT

About Unknown

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.